Wedding diaries 4. - A szolgáltatók kiválasztása

A helyszín kiválasztása után azt hiszem a legfontosabb a főbb szolgáltatók kiválasztása, ami bizony nem egyszerű feladat. Ebben a részben egy kis útmutatót szeretnék adni arról, hogy általánosságban, valamint az egyes szolgáltatókra vonatkozóan mit érdemes figyelembe venni, mi milyen szempontok alapján döntöttünk, kiket választottunk és kit ajánlunk még.

A szolgáltatók kiválasztása során az első és talán legfontosabb lépés átbeszélni, hogy nektek milyen igényeitek vannak. Már az elején kiderülhet, hogy mi az, ami az egyiknek még belefér, a másiknak viszont már túl sok. Ezzel nagy vonalakban meg lehet határozni azt az irányt, ami felé érdemes elmozdulni, keresgélni.

Ezután fontos és nem mellékes lépés felállítani egy hozzávetőleges költségkeretet, és ennek során meghatározni, hogy az egyes szolgáltatókra mennyit szántok. Bár az anyagiak igencsak el tudnak szállni amint kimondjátok az "E" betűs szót, mégis érdemes végiggondolni, hogy mi az, amin nem szeretnétek spórolni, mert az nektek fontos és mi az, amiben viszont tudtok engedni. Nálunk például a fotós kifejezetten olyan kérdés volt, amin nem szerettünk volna spórolni, mert igényes, minőségi képeket szeretnénk, hiszen az emlékeken kívül ez az, ami hosszú távon megmarad az esküvő után is. 

Végül a fentiek után részletesebben is el lehet beszélgetni arról, hogy milyen stílust szeretnétek, mi az ami tetszik és mi az, ami nem. Ezzel már célzottan és személyre szabottan lehet keresni. Ha például tudjátok, hogy nem mulatós zenét akartok, akkor eleve nagyon sok zenekar kiesik, így időt és energiát spóroltok magatoknak, ha már a keresés előtt feltérképezitek az igényeket.


Az egyes szolgáltatók kiválasztása mindig izgalmas, bár néha kicsit reménytelen küldetés is, nálunk a videós és a zenekar keresés volt az a terület, ahol úgy éreztem, szinte semmi sem felel meg az igényeinknek. A szolgáltatók kiválasztásánál én egyébként is nagyon módszeres és alapos voltam, gyakorlatilag minden lehetséges fórumon utánajártam és kerestem a lehetséges jelölteket (videómegosztók, közösségi oldalak, honlapok, keresők stb.). Nagyjából így sikerült szinte minden kategóriából jó pár jelöltet felállítani, akik közül egy első szűrővel kiválogattuk azokat, amelyek mindkettőnknek tetszenek, így maradt kb. 5-6, akiktől árajánlatot kértünk és végül közülük választottuk ki a véglegeset. (A vőlegényem minden esetben készített egy excel táblázatot a főbb jellemzőkről, árról, így könnyebben átláttuk és könnyebb volt dönteni is.) Mivel jó alaposan utánajártam mindennek, ez némi időt és viszonylag sok energiát is igénybe vett, de szerintem megéri. Az időt pedig érdemes rászánni és idejében megkezdeni a keresést, mert a legjobbak már hónapokkal, akár évekkel előre is foglaltak, főleg azok, akik külföldön is dolgoznak (bár ők magasabb árfekvésben is dolgoznak, ezeket egy idő után már a holnapról is ki lehet szúrni).

A fotós

Mint mondtam, számunkra ez volt a legfőbb prioritást. Már jó előre kinéztünk néhány fotóst, sajnos, akit elsőre választottunk családi okok miatt nem tudta elvállalni az esküvőnket, így újabb keresgélés következett. Ez az a kategória, ahol rengeteg minőségi, jó szolgáltatót lehet találni, az árak viszont nagyon el tudnak szállni (100.000,- Ft-tól a csillagos égig). Mi is kaptunk olyan árajánlatot, hogy majdnem leestünk a székről, mikor megláttuk és bár a képek magazin minőséget nyújtanak, beláttuk, ezt nem engedhetjük meg magunknak és nem is szeretnénk ennyit költeni. Hamar rájöttünk, hogy nekünk az élénk színű, mégis természetes, érzelmeket tükröző képek és fotósok tetszenek, ezért már célzottan kerestük ezeket. Miután  kör leszűkült a fent említett 5-6 ajánlatra, sikerült kiválasztanunk kettőt, akikkel személyesen is találkoztunk (az ő javaslatukra). Nagyon jót derültünk mindannyian, amikor kiderült, hogy a "két döntős" egyébként jó barátok és egyben munkatársak, ugyanis ketten visznek egy stúdiót, mi pedig teljesen függetlenül találtunk rájuk és beszéltük meg velük egymás követő napokra a találkát. A személyes találkozó során mindketten nagyon szimpatikusak voltak, végül sikerült közülük választanunk, bár azt gondolom bármelyiküket is választottuk volna, elégedett lennénk, mert nagyon hasonló a stílusuk. A személyes találkozó egyébként nagyon jó volt, ugyanis számos olyan tippet és trükköt mondtak, amire mi, laikusok elsőre nem is gondolnánk (pl. hogy érdemes a násznépet megkérni, hogy a szertartások alatt ne fotózzanak, videózzanak, mert nem csak, hogy a hivatalos képeken mutat jobban, hogy nem mindenki kezében csak a telefon látszik, hanem valódi érzelmek tükröződnek az arcukon, de talán így ők is jobban át tudják élni és élvezni az eseményt).

Akit választottunk: Mészáros Péter ($$)

Akiket még ajánlunk:

Videós

A fentiekkel ellentétben a videó nálunk nem volt olyan fontos kérdés. Bár szerettünk volna, ami igazán tetszett, az iszonyatosan drága lett volna, így arról lemondtunk és először egyáltalán nem akartunk videóst emiatt. Végül egy kolléganőm története miatt gondoltuk meg magunkat. Az ő szülei sajnos már nem élnek, és elmesélte, mennyit jelen neki, amikor megnézi az esküvői videó felvételt, amin még ők is rajta vannak. Egy videó mégis csak más, mint a fotó, hiszen ott beszélnek, hallani lehet a hangjukat. Persze manapság ezt házi videófelvételekkel is pótolni lehet, mégis azt gondoltuk, hogy akkor legyen mégis videós, viszont már nem arra törekedtünk, hogy a lehető legjobb, hollywoody, szuper éles és professzionális legyen, hanem igényes kis film, ami megőrzi emléknek ezt a napot és a velük együtt örülő szeretteinket anélkül, hogy egy vagyont fizetnénk érte. 

Akit választottunk: Nagy László ($)

Akit még ajánlunk: 

Zenekar (vagy DJ)

E tekintetben mindenképpen fontos eldönteni, hogy melyik az, amihez inkább húztok. Mi inkább a zenekar mellett tettük le a voksunkat és a legtöbb családtag is inkább erre szavazott, hiszen az élő zene hangulatát nehéz bármilyen technikai eszközzel visszaadni. Ennek ellenére ennek is megvan a hátránya, hiszen sosem fog úgy szólni, mint az eredeti. A dj valamivel olcsóbb, mint egy zenekar, főleg, ha azt nézzük, hogy kevesebb személyt és kevesebb felszerelést is igényel. A zenekarok esetében nagyon magasra tudnak rúgni a költségek, ha egy nagyobb, több fős formációt választunk. Természetesen minél több hangszer van, annál jobb, de azért nem biztos, hogy érdemes 3 gitáros, dobos és 4 háttérénekes is. Mi kizárólag szintetizátoros, mulatós formációkat igyekeztünk kerülni, így végül egy három tagú bandára esett a választásunk, akiket élőben is meg tudtunk hallgatni a döntés előtt, ugyanis a meghívásukra belógtunk egy német céges partira, ahol felléptek és nagyon jó bulit csináltak.

Akiket választottunk: Night Light Trio ($$)


Ceremóniamester (vagy vőfély)

Hamar kiderült, hogy a vőlegényem nem szeretne vőfélyt, ugyanis neki nem annyira tetszik, ha valaki verses formában üdvözli a násznépet és köszönti a fogásokat. Így hát maradtunk a ceremóniamesternél, ugyanis mindenképpen szerettünk volna valakit, aki összefogja az eseményeket, 50 fő felett ugyanis elég nehéz mozgatni az embereket és talán jobb is, ha nem a pár foglalkozik azzal, hogy mindenkit felkérjen, hogy menjen ide, vagy oda. Ha valaki ezen szeretne spórolni, akkor is érdemes egy barátot vagy rokont felkérni, hogy vezényelje le az estét, bár ez esetben sajnos ő kevésbé fog tudni együtt mulatni a vendégsereggel, hiszen figyelnie kell a feladatára. 

Akit választottunk: Balogh István Vilmos

Akit még ajánlunk:

Tudnivalók szerződéskötéshez:
Miután kiválasztottátok a megfelelő szolgáltatót, következik a szerződéskötés, amit nem érdemes félvállról venni, ugyanis később ez vezethet problémákhoz. Először is érdemes egy jogász ismerőssel átnézetni, vannak-e benne olyan rendelkezések, amik jelentősen hátrányosabbak rátok, mint a szolgáltatókra nézve. Általános gyakorlat, hogy a szolgáltatók kb. 20-30 % foglalót is kérnek, amiről azt kell tudni, hogy csak akkor minősül foglalónak, ha a szerződéskötéssel egyidejűleg került átadásra, illetve kitűnik a szerződésből az átadott összeg foglaló jellege. Ezzel szemben a felek a más időpontban átadott összeget is minősíthetik a szerződésben foglalónak. A foglaló lényege, hogy a feleket a szerződés teljesítésére sarkallja, hiszen nem teljesítés esetére szankciót ró a nem teljesítő félre, ugyanis amennyiben a szerződést kötő félnél felmerült okból hiúsul meg a szerződés, úgy ő az adott foglalót elveszíti, míg, ha annál, aki a foglalót kapta, ő azt kétszeresen köteles visszatéríteni. Amennyiben a szolgáltatás teljesül, úgy a foglaló az árba/díjba beleszámít. Az előlegtől egyébként a fent leírtak különböztetik meg, ugyanis az előleg minden esetben visszajár a szerződés meghiúsulása esetén, annak nincs szankciós jellege.

Remélem, hogy aki hasonló cipőben jár, annak hasznos volt ez a bejegyzés. Ha bármilyen további kérdésetek merülne fel a témáról, nagyon szívesen válaszolok. Az egyéb szolgáltatókról (virágkötő, cukrász, fodrász stb.) később fogok írni, ugyanis ez a szervezés során is különválik, hiszen ezeket nem kell annyival előre megrendelni.

CONVERSATION

2 comments:

Sorbán Kinga said...

Örülök, hogy írtál egy ilyen bejegyzést, ez nagyon hasznos volt nekem is. A mi esküvőnk idén nyáron lesz, úgyhogy a párommal mi is pont a szervezés közepében vagyunk.
Jó olvasni, hogy a fotós nem csak nekem neuralgikus pont, eddig azt hittem, hogy ez csak az én mániám. Amíg meg nem találtuk azt a fotóst, aki a mi esküvőnkön fog fényképezni mindig csak olyant találtunk, aki tényleg csillagászati árban dolgozik, vagy olyat, akinek nem fogtak meg a képei. Páromnak ráadásul a foglalkozása miatt külön kérése volt, hogy a szerződésben kössük ki, hogy a fotós a közösségi felületein nem hozhatja nyilvánosságra a képeinket, aminek több szolgáltató sem örült volna, hiszen nekik a közösségi média pont a legnagyobb reklámfelület. A videó kérdésben nálunk épp a másik megoldás felé billent a mérleg és úgy döntöttünk, hogy nem lesz. Belegondoltunk és rájöttünk, hogy még soha egyetlen családi videót sem néztünk meg. :) Anyukám pedig azt mondta, hogy neki hiába van olyan videója, amin rajta vannak az elhunyt nagyszüleim, neki soha nem volt ereje megnézni egyiket sem.
A DJ/zenekar kérdést viszont nagyon egyszerűen eldöntöttük, mert részben családi okok miatt csak egy viszonylag egyszerű szertartás + vacsora lesz, így egy zongoristát kértünk meg, hogy játsszon a vacsora alatt.
Dekorosunk/virágkötőnk viszont még nincs (aki nagyon tetszett horror áron dolgozik), úgyhogy érdeklődve várom a többi szolgáltatóról szóló bejegyzésed is!

Sacus said...

Szia!
Nagyon örülök, hogy erről írtál, ugyanis mi is szolgáltatókeresésben vagyunk :) Jelenleg ceremóniamestert keresünk, megnézem akit ajánlottál :)
A fotósoknál én is tapasztaltam, hogy olyan elszállt árakat kaptam, hogy majd elájultam. Aztán végülis találtunk egyet, aki minden igényünknek megfelelt. Videóson még gondolkodunk, mert sajnos nem biztos, hogy belefér a költségvetésbe :(

Saci

Like us

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...