Véleményem a BIO termékekről

Röviden: egyet is értek vele meg nem is.
Először is, ami nekem nem tetszik ebben az egész bio dologban, hogy ez úgymond most "trendi". Holott ez nem trend kellene legyen, hanem normális. És ez nem bio, hanem ez a rendes, normális ételek, anyagok megjelölése. Azért mondom ezt, mert utálom a bio szót. Úgy gondolom, hogy nem a valós tápanyagtartalmú, egészséges ételekre és egyéb termékekre kéne ráaggatni a bio jelzőt, hanem a többire, hogy "génkezel", "mű" stb. Mert azzal, hogy ez a bio egyrészt mostanában baromi jó pénzt lehet leakasztani (főleg városi) emberekről, másrészt úgy állítják be, mintha ez kuriózum kellene legyen. Manapság mondjuk tényleg az, hiszen valóban alig kapni normális (=bio) termékeket, mert már minden természetellenes adalékanyagokkal van tele. Amit pedig kapni lehet, azt aranyáron árulják. Szerintem ez a legnagyobb baj. A bio nem a kivétel kellene legyen, amit csak néhány ember engedhet meg magának. Régen ez volt a normális. Sőt vidéken, falun és Erdélyben (azért emelem ki, mert én ott születtem, rokonaim ott élnek) ez a normális. Lehet rá azt mondani, hogy bio, csak épp fölösleges. Ennyi erővel minden bio, amit a piacon a nénitől megveszek, ha nem trágyázza vegyszerekkel. Én, mint vidéki ezt tartom a normális dolognak, nem kell mindenféle hangzatos bio jelzőt ráaggatni, amitől a városiak hátradobják magukat és kifizetnek egy csomó pénzt pluszba.

Érdekes kérdés például a tej. Mi házi tejet veszünk  a szomszéd utcából (nem, nem tanyán lakom, egy 15-20 ezres lakosú Bp. közeli kisvárosban). Érezni a különbséget a tejporos bolti lé és az igazi tej között. Arról nem is beszélve, hogy utóbbi (a "bio") olcsóbb is. Ezen kívül azt fel lehet használni aludt tej, túró és tejföl készítéséhez is (higgyétek el, nem túl bonyolult eljárások házi szinten, mégis igazi túrót, tejfölt kaptok a végén). Nekem ez a tej, ami boltban van az nem tej, hanem valamiféle lötty.  (Pozitivan tapasztalom, hogy Bp-en is lehet már rendes tejet venni, pl. a Jászainál szoktam látni egy autót, ahonnan árulnak, talán nem csak tejet, hanem egyéb tejterméket is, ezt annyira nem néztem meg.)

Én úgy nőttem fel, hogy a kertünkben mindig voltak zöldségek, gyümölcsök, nem is beszélve arról, hogy az erdélyi rokonoknál meg aztán végképp minden volt, a disznóktól kezdve, a tyúkokon át a kukoricáig minden. Na az a " bio". Hát igen, nekem az az alap, a normális.

Tudom, hogy termelési szinten különbséget kell tenni, mert különben nem lehetne ellenőrizni, hogy melyik milyen körülmények között termett vagy tenyésztett, de kérdem én, miért nem lehet a génkezeltre ráaggatni, hogy génkezelt? Miért a normálisra kell ráaggatni, hogy bio???
Ja, hogy azt nem venné meg senki és a bio pedig olcsóbb lenne? Hát igen, ez a fogyasztókon kívül senkinek nem érdeke.

CONVERSATION

1 comments:

Anonymous said...

Ott a pont.
Ehhez sokat nem lehet hozzáfűzni, maximálisan egyetértek.
Szép estét Neked - Marcsi

Like us

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...